Activitati de invatare pentru copilul mic – Partea II

Pentru ca am primit feedback foarte pozitiv la prima postare continui seria de activitati din cartea Activitati de invatare pentru copilul mic scrisa de catre Betty Squibb si  Sally J. Deitz cu alte activitati ce se pot realiza cu copii intre  13-18 luni.

13 – 18 luni Sentimentele mele

Copilul invata sa identifice diferitele emotii in functie de figura adoptata de adulti cand resimt aceste emotii. La varsta aceasta, un copil poate deosebi 4 tipuri de emotii: fericire, tristete, surpriza si enervare. Copilul observa cu atentie figurile adultilor cautand sa le perceapa emotiile.

Incepeti jocul spunand: „Maria, hai sa ne jucam de-a ghicitul. Ghici ce simt eu acum. Uita-te la mine“. Aratati o figura fericita. Incurajati copilul sa ghiceasca ce anume simtiti. Daca aceasta raspunde: „Fericire“, incurajati-o, spunandu-i: „Bravo, Maria, esti foarte buna la jocul acesta. Intradevar, voiam sa arat ca sunt fericita“. Daca, dimpotriva, copilul raspunde cu un alt sentiment, ca de exemplu surpriza, demonstrati-i cum arata o figura surprinsa. Repetati apoi figura fericita si intrebati din nou copilul: „Ghici ce simt eu acum. Uita-te la mine“.

9d1e19aaa57b72e392b301d1d6a07f98

13-18 luni  Dansul cu esarfe

Aceasta activitate permite copilului sa isi exprime sentimentele prin dans. In timp ce copilul danseaza, adultul poate sa numeasca sentimentele legate de anumite comportamente. Copilul practica in timpul acesta controlul miscarilor fizice si incepe sa inteleaga relatia corpului cu spatiul.

ScarfDance

Copilul observa cum se misca esarfa si invata despre relatia cauza -efect. Aceasta activitate stimuleaza si limbajul, prin folosirea de cuvinte ca sus, jos, inainte, inapoi, repede si lent.

10-18 luni Asa ne spalam pe maini

Copiii vor canta un cantec in timp ce se prefac ca se spala pe maini, ca spala dintii sau piaptana parul.

Aceasta activitate stimuleaza deprinderile legate de propria ingrijire si conduce catre un comportament independent. De asemenea, dezvolta deprinderile de limbaj.

Ca si material puteti folosi: poze care arata cum se spala mainile, poze cu piepteni si cu periute de dinti.

girl-washing-hands

Va puteti folosi si de muzica diferitelor cantecele pentru copii.

10-18 luni Teatrul de papusi

Adultul confectioneaza o papusa si se joaca cu copilul. Teatrul de papusi este foarte potrivit pentru intelegerea limbajului si pentru dezvoltarea vorbirii. Papusile stimuleaza de asemenea deprinderile actoricesti.

Pentru varsta aceasta, papusile trebuie sa fie simple si sa reprezinte figure familiare, ca animale sau oameni. Nu uitati ca la varsta acesta, copilul crede ca papusile sunt reale.

DSCF2431

10-18 luni Trag jucariile

Copilul invata sa traga dupa el jucariile. Activitatea dezvolta coordonarea dintre mana si ochi in timpul mersului. Pentru un copil care abia incepe sa mearga, a trage jucariile dupa el este o chestiune dificila, pentru ca trebuie sa mearga si in acelasi timp sa traga si jucaria. Copilul invata despre pozitia jucariei si despre coordonarea corpului propriu.

youd

08-18 luni Cartea cu haine

Adultul confectioneaza o carte despre imbracaminte si o citeste copilului. Activitatea aceasta este importanta pentru identificarea deprinderilor proprii in ce priveste imbracarea si de asemenea pentru incurajarea rostirii primelor cuvinte, pe masura ce copilul se obisnuieste sa lege cuvintele de anumite obiectele pe care le vede.

f991bfcb1df18e0cca74e10c8e21a1c2

Ca si material puteti folosi: imagini cu haine: fusta, pantaloni, jacheta, bluza, sosete, pantofi si palarie.

08-18 luni Ma tarasc pe coate si genunchi

Copilul se taraste pe coate si genunchi intr-o cursa cu obstacole sau pe un traseu determinat. Activitatea incurajeaza coordonarea motorie si dezvolta simtul vazului si al pipaitului. Copilul invata sa rezolve diferite probleme, miscandu-se si intalnind obstacole.

Ca si material puteti folosi: obstacole – cutii, scaune, cercuri, banda colorata pentru definirea traseului.

Chemati copilul sa mearga de-a busilea, dupa ce i-ati aratat cum sa faca si incurajati-l sa va imite. Descrieti-i activitatea in timp ce el o executa: „Ana, ocoleste acum scaunul. Acum te tarasti catre cutie. Acum treci prin cutie“.

baby-hands1

 

13-18 luni Torn apa

Copilul practica turnarea apei cu ibrice si cani. Activitatea dezvolta deprinderile copilului la masa si il face sa se simta mandru de realizarile sale.

Prezentati activitatea copilului: „Thomas, hai sa turnam apa. Toarna, te rog, apa in cana “. Copilul isi va folosi ambele maini pentru a putea tine ibricul. Acest lucru il ajuta la formarea controlului gesturilor. Ajutati copilul daca este nevoie. Puteti, de exemplu, sa il ajutati sa mentina echilibrul ibricului in timp ce toarna apa. Descrieti-i in cuvinte ceea ce face:

pouring

„Bravo, Thomas, acum stii sa torni apa in cana“. Daca copilul va dori sa bea apa, este bine sa aveti apa pregatita pentru acest scop in apropiere; indicate ca acea apa este pentru baut.

13-18 luni Tabloul prieteniei

Aceasta activitate este o buna ocazie pentru a realiza un tablou de grup. Copiii deseneaza unul langa celalalt si exerseaza joaca in paralel.

Lucrand impreuna, acestia invata anumite desprinderi sociale; le este de asemenea incurajata coordonarea motorie si dezvoltarea creativitatii. Chemati copilul sa vina si sa deseneze ceva. „Coala acesta si creioanele colorate sunt pentru desenat. Toata lumea o sa vina sa participe la desenul acesta“. Daca e nevoie, ajutati copilul sa apuce bine in mana creionul. Observati cu atentie cum deseneaza copilul. Incurajati-l sa deseneze orice pe coala, descriindu-i ce face: „Andrei, tocmai ai facut o linie albastra. Iar acum ai desenat o linie scurta“.

Painting-to-Music-Toddler-Music-Activities-www.momshavequestionstoo.com_-499x373

Incercati sa indreptati atentia copilului inspre actiunea in sine de a desena si nu inspre rezultatul acesteia. Descrieti-i culorile, formele si marimea desenelor realizate de copil.

13-16 luni  Cutia noastra de colorat

Copii coloreaza in grup o cutie mare. Activitatea incurajeaza jocul in paralel. Colorand impreuna, copiii invata sa fie membri ai unui grup. De asemenea, activitatea incurajeaza creativitatea copiilor, permitandu-le sa se foloseasca de markere.

Chemati copiii sa coloreze cutia mare de carton. Ajutati-i sa scoata capacele markerelor. Probabil vor avea nevoie de ajutor si la reasezarea capacelor acestora. Supravegheati-i in timp ce lucreaza cu markerele. Amintiti-le ca acestea trebuie sa stea langa cutia lor si ca nu trebuie sa le raspandeasca pretutindeni. Vorbiti-le despre ceea ce fac in timp ce lucreaza. Primele desene ale copiilor sunt exemple importante ale creativitatii si dezvoltarii psihice ale acestora. Le puteti vorbi copiilor despre culoarea pe care au ales-o, despre forma si dimensiunile formei desenate, precum si despre amplasarea desenelor pe coala.

cardboard

10-18 luni Punem cercuri

Copilul pune cercuri printr-o fanta in cutie. Aceasta activitate stimuleaza ideea de permanenta a obiectelor si il invata pe copil despre forma cercurilor.

De asemenea, activitatea dezvolta controlul motrice. Copilul invata sa rezolve probleme.

Folositi obiecte de diferite forme, taiate din capace de plastic sau folositi forme pentru prajituri. Incepeti cu trei forme simple: cercul, patratul si triunghiul. Faceti fante de diferite forme in cutie pentru a putea introduce toate obiectele. Incurajati copilul sa foloseasca forme diferite.

p_101629077

16-18 luni  Sortez formele

Copilul sorteaza diferitele forme in cutii diferite. Aceasta activitate dezvolta capacitatea copilului de a recunoaste obiectele diferite si pe cele similare. Copilul invata sa puna in aceeasi categorie obiectele similare. Sortarea acesta este importanta pentru capacitatea de a invata de mai tarziu si de asemenea pentru invatarea formelor.

photo-6 (2)

13-18 luni Bazai ca un bondar

Copilul canta despre bondari si astfel invata despre ei. Activitatea stimuleaza copilul sa invete noi cuvinte despre casa de albine si sa reproduca sunetele albinelor. Copilul invata de asemenea numele diferitelor parti ale corpului.

Confectionati un bondar din fetru, desenandu-l si apoi decupandu-l. Cantati cantece simple pentru copii (puteti inventa muzica):

maxresdefault

Bondarelul Zup Zup Zup

A iesit acum din stup

Si s-a asezat direct la tine pe obraz

Bzzzzzzzzzzzzzzz Bzzzz Bzzzz! (Gadilati obrajorul copilului).

13-18 luni Caiet cu material de pipait

Adultul aduce un caiet cu diferite texturi. Activitatea stimuleaza vorbirea si ajuta copilul sa faca legatura intre cuvinte si senzatii.

Ca si material puteti folosi: patrate din diferite materiale, ca flanela, panza de sac, blana artificiala sau polyester, carton sau coli pentru fiecare tip de textura.

135d69835328399642bfbc09916e6c1b

13 – 18 luni Gasesc obiectele

Adultul arata diferite obiecte din camera si copilul spune cum se numesc. Aceasta activitate dezvolta limbajul. Copilul invata sa faca legatura dintre cuvinte si obiectele desemnate.

ball

13-18 luni  Arunc mingile

Copilul si adultul rostogolesc mingea de la unul la celalalt. Copilul invata conceptul de rostogolire si practica deprinderea fizica a rostogolirii mingii catre o alta persoana. Copilul invata si ca mingea se rostogoleste de catre fiecare pe rand.

rooling ball

16-18 luni Ma joc cu carligele de rufe

Pe o cutie de carton colorati zone de culori diferite.  Apoi prindeti carlige colorate. Aratati-i cum sa le puna singur. Numiti si culorile carligelor.

clothespin

Astept oricand comentariile voastre sau de ce nu, si alte idei de activitati.

 

De asemenea, ai putea dori...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *